• Eduard Bermann

9 zásad, které prodlužují život

Jak se můžeme inspirovat od těch, kteří se dožívají ve zdraví velmi vysokého věku


Blue zones. Místa s největším podílem dlouhověkých obyvatel

Jaký životní styl uplatňují tí, kteří se dožívají vysokého věku? Tématem se zabývá Dan Buettner a odpovědi uvádí v článku:


Příčiny dlouhověkosti


Předpokládaná průměrná délka dožití dnes narozeného Američana je 78,2 let. Nicméně letos oslavilo 70 000 Američanů své 100narozeniny. Co dělají jinak, než mohou nebo chtějí průměrní Američané?

Abychom odpověděli na tuto otázku, spojili jsme se s National Geographic, abychom našli nejstarší lidi na světě a prozkoumali, jak žijí. Věděli jsme, že většina odpovědí se nachází v oblasti životního stylu a prostředí. (Jedna dánská studie uvádí, že pouze 20% toho, jak dlouho lidé žijí je dána geneticky). Pak jsme pracovali s týmem demografů, abychom našli skupiny lidí s nejvyšší očekávanou délkou života nebo s nejvyšším podílem stoletých lidí.


Našli jsme pět míst, která splnila naše kritéria:


  • Region Barbagia na Sardinii – Hornatá část ve vnitrozemí Sardinie s nejvyšší koncentrací stoletých mužů.

  • Ikaria v Řecku – ostrov v Egejském moři s jednou z nejnižších mírou úmrtnosti ve středním věku a nejnižším výskytem stařecké demence.

  • Poloostrov Nicoya v Kostarice – světově nejnižší úmrtnost ve středním věku, druhá nejvyšší koncentrace stoletých

  • Adventisté sedmého dne – Nejvyšší koncentrace je okolo Loma Linda v Kalifornii. Adventisté tam žijí o 10 let déle než jejich spoluobčané v USA.

  • Okinawa v Japonsku – Ženy nad 70 jsou nejdéle žijící komunitou na světě


Dále jsme sestavili výzkumný tým z lékařů, antropologů, demografů a epidemiologů, který hledal fakta společná všem těmto místům. Našli jsme jich devět:


9 zásad životního stylu, které jsou společné všem Modrým zónám

1. Přirozený pohyb

Nejdéle žijící lidé na světě nezvedají činky, neběhají maraton ani nechodí do fitka. Místo toho žijí v prostředí, které je pobízí k tomu, aby se pohybovali, aniž by na to mysleli. Starají se o zahradu a nemají v domácnosti mechanické stroje a přístroje.


2. Smysluplnost

Na Okinawě mají výraz “Ikigai” a v Kostarice “plan de vida;” obojí v překladu znamená „důvod, proč ráno vstávám.“ Znát smysl svého života prodlužuje život v průměru o sedm let.


3. Zpomalení

I lidé v Modrých zónách zažívají stresové situace. Stres vede k chronickým zánětům, spojeným se všemi nemocemi stáří. Dlouhověcí lidé oproti nám praktikují postupy kompenzace stresu. Na Okinawě věnují každý den chvilku, aby si připomněli své předky, adventisté se modlí každý den, v Řecku si po obědě zdřímnou a na Sardinii mají „šťastnou hodinku.“


4. Pravidlo 80%

“Hara hachi bu” je 2500 let stará mantra na Okinawě. Pronáší se před jídlem a připomíná lidem, aby přestali jíst, když je jejich žaludek zaplněn z 80%. Zbylých 20% mezi nemít hlad a být plně zasycen může být rozdíl mezi hubnutím a tloustnutím. Lidé v Modrých zónách jí svou nejmenší a poslední denní porci pozdě odpoledne nebo brzy večer.


5. Převaha rostlinné stravy

Luštěniny a sója jsou základem jídelníčku většiny stoletých. Maso, hlavně vepřové je na stole v průměru pětkrát měsíčně. Porce mají 75 až 100 gramů.


6. Víno o páté.

Lidé ve všech Modrých zónách (kromě adventistů) pijí mírně a pravidelně alkohol. Mírní konzumenti alkoholu žijí déle než abstinenti. Trik spočívá v pití 1-2 sklenice denně (pokud možno víno Cannonau ze Sardinie) u jídla s přáteli. A není možno dávku sčítat každý den a pak vypít 14 skleniček v sobotu.


7. Patřit někam

Všech 263 stoletých lidí kromě pěti patřilo k nějaké komunitě spojené s vírou. Druh víry, zdá se, není důležitý. Výzkum ukazuje, že návštěva události založené na víře čtyřikrát za měsíc přidává 4-14 let k průměrné délce života.


8. Rodina na prvním místě

Úspěšní století v Modrých zónách dávají rodinu na první místo. To znamená mít stárnoucí rodiče a prarodiče v domě nebo jeho blízkosti. (Snižuje to také nemocnost a úmrtnost dětí v domě). Tito lidé jsou oddáni svému životnímu partnerovi (což přidává až 3 roky k průměrné délce života) a investují do svých dětí čas a lásku (To zvyšuje pravděpodobnost, že se o vás postarají, až přijde váš čas).


9. Správný „kmen“

Nejdéle žijící lidé na svět si vytvořili (nebo se narodili) do sociálního prostředí, které podporuje zdravý životní styl. Na Okinawě tvoří „moai“-skupiny pěti přátel, kteří jsou si blízcí po celý život. Framinghamská studie ukazuje, že kouření, obezita, štěstí, a dokonce osamění jsou nakažlivé. Takže sociální síť dlouhověkých lidí pozitivně formuje jejich zdravé návyky.


K tomu, aby se člověk dožil až do sta let, je třeba, aby vyhrál v genetické loterii. Ale většina z nás má předpoklady dožít se 90 bez chronického onemocnění. Jak dokazují adventisté, průměrnou délku života lze zvýšit o 10-12 let adaptováním životního stylu Modrých zón.


Zdroj a další info na https://www.bluezones.com

97 zobrazení
  • White Facebook Icon

© 2019 by Umění druhého poločasu

Myslíkova 32

120 00 Praha - Nové Město